≡ Top Menu

Iti place ce citesti?

Atunci mă poţi ajuta să continui să îţi ofer informaţii de calitate făcând o donaţie.

Arhiva

Libris.ro
books-express.ro

Cum renunţi la obiceiuri negative în 5 paşi simpli

 

Cu toţii avem cel puţin un obicei nedorit care pare să nu vrea să plece din viaţa noastră, indiferent cât de mult ne străduim să scăpăm de el.

Poate că acel obicei este de a sta noaptea treji şi a ne culca foarte târziu. Astfel ajungem să fim foarte obosiţi şi să ne trezim greu. Ne jurăm că în seara ce urmează ne vom culca mai devreme, dar evident că nu o facem.

Poate că pierdem zilnic ore întregi pe Facebook sau pe Youtube, fără să întreprindem nimic productiv. Apoi ajungem ne simţim vinovaţi pentru ce am făcut, dar o luăm iar de la capăt a doua zi.

Sau poate că nu putem să renunţăm la anumite lucruri care ne plac, însă ştim că ne dăunează – cum ar fi dulciurile sau tutunul.

Ideea de bază este că avem intenţii bune, însă obiceiuri care par să ne saboteze aceste intenţii bune şi pe care nu le putem elimina.

Îţi voi prezenta în cele ce urmează 5 paşi simpli pentru a scăpa de tot de aceste obiceiuri negative.

Pasul 1 – Descoperă intenţia pozitivă 


Orice obicei pe care îl ai este pozitiv. Dacă nu ar fi, nu l-ai avea.
Chiar dacă îţi produce şi neplăcere, îţi produce în primul rând plăcere. Şi este important să recunoşti această plăcere.

Problema cu deprinderile negative este că ele îndeplinesc o nevoie, doar că nu o fac în cel mai constructiv mod cu putinţă.

Deci un prim pas este să îţi dai seama ce nevoie se află în spatele comportamentului tău nedorit.

Ce simţi înainte de a începe acel comportament?
Ce ai simţit prima dată când ai avut acel comportament?
Ce gânduri preced acel comportament?
Ce gânduri şi sentimente ai după ce se încheie comportamentul?

Răspunsurile la aceste întrebări pot începe să scoată la lumină intenţia ta pozitivă şi nevoia pe care o îndeplineşte obiceiul nedorit.

După ce ai identificat nevoia, îţi vei da seama că există şi alte mijloace şi comportamente prin care poţi să o îndeplineşti. Câtă vreme continui să ţii cont de ea, îţi va fi mult mai uşor să faci schimbarea către un obicei constructiv.

Pasul 2 – Îndrăgosteşte-te de obiceiul tău


Atâta timp cât o să consideri că obiceiul tău este “ceva rău”, te vei considera automat o persoană rea,
pentru că deţii acel obicei. Nu prea poţi să ai o impresie bună despre tine, când ştii că faci lucruri care “nu sunt bune”.

Iar când ai o părere proastă despre comportamentul tău, vei fi măcinat de vină – conştient sau inconştient. Vina te va face să te simţi prost şi astfel vei cădea pe o spirală descendentă în care vor fi prinse din ce în ce mai multe obiceiuri negative.

O modalitate simplă de a te elibera din această spirală este să înşiri toate motivele pentru care îţi place foarte mult obiceiul tău negativ. Străduieşte-te să găseşti cel puţin 5 motive pentru care merită să te îndrăgosteşti de acel comportament. Chiar dacă pare imposibil la prima vedere, vei găsi cu siguranţă minim 5.

Când ajungi să-ţi dai seama că obiceiul tău este unul care îţi place foarte mult, te vei elibera automat din rolul de victimă. Vei putea trece cu uşurinţă de la mentalitatea de “nu pot renunţa la obicei” la “nu vreau să renunţ la obicei, pentru că îmi place”.

Astfel îţi recapeţi puterea şi poţi alege în mod conştient dacă îţi doreşti să continui cu acest comportament sau nu. Atunci va fi alegerea ta şi vei face ceea ce simţi că ţi se potriveşte, nu ceea ce “ar trebui” să faci.

Pasul 3: Devino atent


De multe ori în spatele obiceiurilor nedorite se ascund emoţii captive. Cele mai multe comportamente care au o componentă distructivă sunt menite să mascheze emoţii pe care nu vrem să le simţim. Şi ori de câte ori încercăm să renunţăm la acele obiceiuri, emoţiile respective vor încerca să “iasă la lumină”.

Aici este punctul în care majoritatea renunţă şi revine la obiceiul vechi. Pentru că acele emoţii pot într-adevăr deveni neplăcute. Iar noi, oamenii, am fost învăţaţi să fugim de emoţiile neplăcute şi să le evităm cu orice preţ.

Un lucru este util de avut în vedere aici. O emoţie nu te poate ucide, însă un comportament o poate face. Emoţiile, deşi sunt atât de temute, nu sunt nimic mai mult decât nişte senzaţii fizice. Şi oricât de neplăcute ar fi, dacă sunt lăsate să curgă în mod natural – fără să fie stăvilite, ignorate sau “aruncate” în toate părţile – se vor disipa.

Cheia este atenţia. În momentul în care devii conştient şi începi să-ţi îndrepţi atenţia asupra a ceea ce simţi şi să identifici emoţia şi senzaţiile asociate, atunci puterea emoţiei asupra ta va începe să slăbească. Nu este nevoie să faci nimic altceva decât să fii atent la ce simţi şi să laşi senzaţiile să aibă loc, fără să începi să-ţi faci o mie de gânduri şi fără să fugi cu mintea în altă parte.

Un lucru interesant se va întâmpla. Cu cât devii mai obişnuit cu emoţiile tale, cu atât îţi va fi mai puţin frică de ele, pentru că le vei recunoaşte pentru ceea ce sunt – nişte senzaţii fizice. Repet, o emoţie nu te poate ucide, însă un comportament o poate face.

Pasul 4: Găseşte un motiv foarte puternic


Uneori corpul nostru se va împotrivi schimbărilor. Va vrea cu orice preţ să menţină echilibrul deja existent şi va respinge orice încercare de schimbare bruscă. Este practic creat pentru aşa ceva.

În astfel de situaţii ai nevoie de ceva care să te tragă înspre obiectiv cu o forţă mai mare decât te împinge corpul tău departe de el. Şi acel ceva este un motiv atractiv.

Uneori un “de ce” foarte bun te poate salva din multe situaţii în care eşti pe cale să renunţi la tot progresul. De aceea este bine ca înainte de a renunţa la un obicei negativ sau de a încerca să implementezi un obicei pozitiv, să ştii foarte clar de ce vrei să faci acel lucru.

Ce anume te va ajuta să îndeplineşti renunţarea la acel obicei negativ?
Ce motive ai să faci acel lucru?
Ce este mai important pentru tine decât obiceiul tău?
Cum te vei simţi fără vechiul obicei
(sau cu noul obicei)?
Ce fel de persoană vei fi?
Cum vei fi perceput de ceilalţi?
Cum te simţi când ai acea identitate nouă în ochii tăi şi în ochii celorlalţi?

Pasul 5: Ia-o treptat


Mulţi oameni încearcă să facă schimbări mari şi bruşte
şi de cele mai multe ori nu reuşesc. Apoi ajung la concluzia că nu pot să renunţe la acel obicei, cad pradă rolului de victimă şi se prăbuşesc pe acea spirală negativă de care spuneam mai devreme.

Este foarte dificil – de fapt este chiar aproape imposibil – să renunţi la un obicei negativ într-un mod brusc. Asta din cauză că pentru orice comportament, creierul creează conexiuni neuronale care facilitează executarea viitoare a comportamentului. Adică cu cât repeţi mai mult şi mai des un lucru, cu atât creierul îl face mai uşor de repetat.

Orice comportament vechi ajunge practic să fie înlocuit de un altul nou – chiar şi când acel nou comportament este unul static (ca de exemplu observarea emoţiilor care apar în corp). Deci conexiunile vechi din creier vor ajunge să se atrofieze şi altele noi vor fi formate. Însă acest proces ia timp. Iar durata sa este proporţională cu timpul şi intensitatea cu care va fi efectuat noul comportament.

De aceea este necesar să faci schimbări mici şi treptate. Îi permiţi astfel creierului să se acomodeze. Procesul este similar cu un antrenament fizic. Dacă nu ai condiţie fizică şi te apuci să faci sport până la epuizare, următoarele zile nu vei mai fi în stare de nimic. Dacă începi însă progresiv, vei putea creşte gradual dificultatea exerciţiilor şi corpul tău va fi mult mai apt să se adapteze.

Secretul schimbărilor mari permanente este să începi cu schimbări mici, care sunt cu puţin în afara zonei tale de confort. Nu trebuie să renunţi brusc la tot ce făceai. Dar redu progresiv timpul alocat obiceiului. Săptămâna aceasta poţi renunţa la 15 de minute şi săptămâna viitoare la încă 15, până ajungi la zero şi rămâi acolo.

E rândul tău


Te invit să-mi laşi un comentariu în rubrica de mai jos şi să-mi spui care este obiceiul nedorit la care alegi să renunţi de astăzi. De asemenea, spune-mi care pas dintre cei 5 ţi se pare cel mai util în renunţarea la comportamentul tău. Iar dacă ştii pe cineva care vrea să renunţe la obiceiuri negative şi nu ştie cum, fă-i un serviciu şi dă-i mai departe acest articol.

Postarea anterioara: Postarea urmatoare:

Comments on this entry are closed.