≡ Top Menu

Iti place ce citesti?

Atunci mă poţi ajuta să continui să îţi ofer informaţii de calitate făcând o donaţie.

Arhiva

Libris.ro
books-express.ro

Cum treci peste momentele dificile ale vieţii – 3 paşi pentru a reveni pe linia de plutire

Orissa

Image by Ishan Loya

Ştii senzaţia aceea când de când te trezeşti dimineaţa toate lucrurile par să meargă pe dos? Ca şi cum toată lumea conspiră împotriva ta şi nimic nu iese cum vrei?

Ce poţi face când senzaţia aceasta persistă zile şi chiar săptămâni la rând? Când ajungi să te trezeşti dimineaţa şi te ia un fior doar gândindu-te la ce urmează? Sau când te culci seara împovărat de ideea că mâine o vei lua iar de la capăt?

Dacă te regăseşti în situaţia de mai sus, nu te îngrijora. Soluţiile sunt foarte simple. Îţi ofer 3 paşi pe care îi poţi aplica chiar acum pentru a face ordine în haosul în care te afli.

1. Asumă-ţi răspunderea în totalitate


Am trecut şi eu recent printr-o perioadă de acest gen, în care mă simţeam captivă în circumstanţe care nu îmi surâdeau deloc. Şi începusem să cad pradă mentalităţii de victimă. Însă într-un moment de claritate am înţeles un lucru.

Nimeni în afară de tine nu te va scoate din mizerie. Este datoria ta să revii pe linia de plutire. Indiferent de cât de aspre sunt condiţiile, există întotdeauna o alegere. Poţi alege să te laşi doborât sau poţi alege să continui să lupţi.

Viaţa ta va merge înainte, cu sau fără tine. Timpul se scurge mai repede decât crezi. Orice aştepţi să vină, va veni şi orice îţi doreşti să treacă, va trece. Cu toţii visăm să ajungem în acel punct în care vom putea să ne bucurăm în sfârşit de viaţă, liberi de orice povară.

Dar acest gând este o iluzie. Pentru că bucuria nu ţine cont de circumstanţe. Poţi fi fericit în cele mai dificile condiţii şi poţi fi amărât având tot ce-ţi doreşti. Gândeşte-te doar la câte vedete care “au tot ce şi-ar putea dori” aleg să se sinucidă. Dacă nu poţi să te bucuri de viaţă aici şi acum, nu o vei putea face nici când ajungi unde îţi doreşti.

Aşteptarea nu este o soluţie. Când aştepţi, viaţa trece pe lângă tine. Soluţia este implicarea activă. Fie îţi schimbi circumstanţele, fie îţi schimbi atitudinea. Iar de cele mai multe ori, soluţia este să-ţi schimbi atitudinea, iar circumstanţele se vor rearanja în favoarea ta.

2. Cultivă atenţia selectivă


Trăim într-un univers dual, ceea ce înseamnă că fiecare situaţie sau eveniment poate fi văzută din două perspective – una pozitivă şi una negativă.

De cele mai multe ori lucrurile asupra cărora ne focusăm atenţia sunt cele care determină calitatea experienţelor noastre. Dacă atenţia ni se îndreaptă asupra părţii pozitive a experienţei şi a ceea ce obţinem, vom fi fericiţi. Dacă ne gândim la ceea ce ne lipseşte şi la partea negativă a lucrurilor, vom fi nefericiţi.

Toate lucrurile au un cost şi un câştig. Când ne gândim numai la preţul plătit, ne concentrăm asupra lipsei – şi vom atrage mai multe lipsuri în viaţa noastră. Când aducem câştigul în prim plan, atitudinea noastră se schimbă şi implicit vom aduce mai multe experienţe pozitive în viaţa noastră.

Deci al doilea pas către ieşirea dintr-o serie de situaţii neplăcute, este să ne gândim la ceea ce iese bun din experienţa noastră.

Ori de câte ori te simţi copleşit, supărat, temător sau furios pe ceea ce ţi se întâmplă, pune-ţi întrebarea:
“Care este partea bună a acestei experienţe? Ce poate ieşi bine din asta?”

Ideal este să te gândeşti la cât mai multe aspecte pozitive ale situaţiei tale. Va fi greu la început, pentru că schimbarea de perspectivă presupune un efort, însă pe măsură ce exersezi, va fi din ce în ce mai uşor.

3. Cultivă recunoştinţa


Uneori este greu să reuşim să privim partea bună a unei experienţe negative. Acest lucru este în special valabil, dacă suntem prinşi de mai multă vreme într-o spirală negativă.

Atunci ceea ce ne rămâne să facem este să ne direcţionăm atenţia asupra lucrurilor care merg acum bine în viaţa noastră.

Şi pentru a reuşi acest lucru, este suficient să răspunzi la următoarele întrebări:
“Pentru ce anume din viaţa mea mă simt acum cel mai recunoscător?”

După ce ai găsit răspunsul, întreabă:
“Ce anume mă face să mă simt recunoscător faţă de acel lucru?”

Apoi întreabă:
“Pentru ce altceva din viaţa mea mă mai simt recunoscător?”

Cu siguranţă există cel puţin un lucru în viaţa ta pentru care eşti extrem de recunoscător. Poate să fie o persoană, o experienţă actuală sau trecută – orice îţi trece prin minte. Iar a doua întrebare este extrem de eficientă, pentru că te obligă să te gândeşti la motivele pentru care eşti recunoscător, iar acest proces îţi va amplifica starea de recunoştinţă.

Acest exerciţiu poate fi folosit cu succes ori de câte ori te simţi supărat. Te ajută să-ţi schimbi instant punctul de focalizare şi starea. Şi apoi, după ce intri într-o stare de recunoştinţă îţi va fi mult mai uşor să treci la pasul 2 şi să recunoşti partea pozitivă a experienţelor tale actuale.

Pentru rezultate şi mai bune îţi recomand să ţii şi un jurnal al recunoştinţei, în care să treci la final de zi 10 lucruri pentru care eşti recunoscător, care s-au întâmplat în ziua respectivă. După o lună de zile îţi garantez că viaţa ţi se va transforma radical.

Postarea anterioara: Postarea urmatoare:

Comments on this entry are closed.